ИНСТРУКЦИЯ № IЗ-1455
ИНСТРУКЦИЯ № IЗ-1455 ОТ 31 ЮЛИ 2013 Г. ЗА СПОСОБИТЕ И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НАБЛЮДЕНИЕТО НА ДЪРЖАВНАТА ГРАНИЦА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Издадена от Министерството на вътрешните работи
Обн. ДВ. бр.70 от 9 Август 2013г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази инструкция се уреждат способите и организацията за осъществяване наблюдението на сухоземни, морски и речни участъци от държавната граница на Република България.
Чл. 2. Възложеното с нормативни актове участие на Главна дирекция "Гранична полиция" (ГДГП) в постигането на сигурност в гражданското въздухоплаване на международните летища се реализира чрез осъществяването на специфична охранителна дейност.
Чл. 3. Ефективното изпълнение на дейностите по наблюдението на границата, както и участието в постигането на сигурност в гражданското въздухоплаване на международните летища и на пристанищата се постигат чрез:
1. задълбочено познаване и точно прилагане от органите на ГДГП на нормативните актове, регламентиращи организацията и дейността за осъществяване на граничния контрол, специфичната охранителна дейност в зоните на международните летища, както и на международните договори, по които Република България е страна;
2. постоянно изучаване и познаване на оперативната обстановка на границата и в зоните и обектите, определени в Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР), в които ГДГП изпълнява своите задачи;
3. целесъобразна и ефективна разстановка на силите и средствата, основана на задълбочен анализ и оценка на риска;
4. целенасочено и системно обучение на състава за непрекъснато усъвършенстване на гранично-полицейската подготовка и оперативната тактика на действие;
5. поддържане на постоянна готовност и взаимодействие на силите и средствата с цел осигуряване на гъвкавост и маневреност;
6. поддържане на постоянно взаимодействие с други органи на Министерството на вътрешните работи (МВР) и държавните органи с контролни функции в зоните и обектите, определени в ЗМВР, в които ГДГП изпълнява своите задачи, с гражданите, както и с граничните органи на съседните държави;
7. своевременно подаване на информация по служебен ред при констатиране на предпоставки и условия за извършване на правонарушения;
8. организиран и системен контрол на състава.
Чл. 4. В рамките на законоустановените си правомощия органите на ГДГП, осъществяващи наблюдението на границата, участват в предотвратяването, пресичането, разследването и разкриването на престъпления и нарушения на обществения ред.
Чл. 5. При организиране и осъществяване на граничното наблюдение органите на ГДГП прилагат следните основни способи на полицейска дейност:
1. патрулиране;
2. техническо и визуално наблюдение;
3. проверки на лица, транспортни средства и документи;
4. търсене;
5. преследване;
6. задържане.
Глава втора.
СИЛИ И СРЕДСТВА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НАБЛЮДЕНИЕТО НА ДЪРЖАВНАТА ГРАНИЦА
Раздел I.
Сили за осъществяване наблюдението на държавната граница
Чл. 6. (1) Основни сили за осъществяване наблюдението на държавната граница са служителите от регионалните дирекции "Гранична полиция" (РДГП), граничните полицейски управления (ГПУ), базите гранично-полицейски кораби (БГПК), специализирания отряд "Въздушно наблюдение" (СОВН) и техните подразделения.
(2) Специфичната охранителна дейност в зоните на международните летища като част от наблюдението на границата се осъществява от групите "Летищна сигурност" (ГЛС) при ГПУ на РДГП - Аерогари.
Чл. 7. (1) Участието на служители от териториалните звена на ГДГП в съвместни специализирани полицейски операции (СПО) или в други дейности в зоната за отговорност на други РДГП се осъществява въз основа на писмено разпореждане на директора на ГДГП.
(2) Изпълнението на гранично-полицейски задачи от служители на едно ГПУ в зоната за отговорност на друго ГПУ от същата РДГП се осъществява с писмено разпореждане на директора на съответната РДГП или съгласно план за взаимодействие между две съседни ГПУ в РДГП.
(3) Когато полицейските задачи се изпълняват в района на разграничителната линия на две съседни РДГП, взаимодействието се осъществява съгласно утвърдените за това планове, приложими в конкретния случай.
(4) Мобилните гранично-полицейски групи (МГПГ) и мобилната гранично-полицейска група за бордови контрол (МГПГ - БК) при РДГП - Бургас, изпълняват задачи в цялата зона за отговорност на регионалната дирекция съобразно необходимостта без изрично писмено разпореждане на съответния директор на РДГП.
Чл. 8. (1) Когато се налага съвместно изпълнение на задачи между РДГП или нейните звена с други структури на МВР с компетентност на същата територия, както и с държавни органи извън МВР, дейностите се осъществяват въз основа на утвърдени между тях планове за взаимодействие.
(2) Специфичната охранителна дейност на територията на международните летища като част от наблюдението на границата се осъществява съвместно със субектите, отговорни за постигането на сигурност в гражданското въздухоплаване по смисъла на Закона за гражданското въздухоплаване.
(3) Не се изготвят предварителни планове за организирано взаимодействие и сътрудничество със:
1. органите за местно самоуправление;
2. неправителствени организации и юридически лица с нестопанска цел.
Раздел II.
Средства за осъществяване наблюдението на границата
Чл. 9. Основните средства, използвани за наблюдението на границата и изпълнението на специфичната охранителна дейност са:
1. електронни и технически средства;
2. инженерни съоръжения;
3. помощни средства по смисъла на ЗМВР;
4. автотранспортна и друга високопроходима техника;
5. кораби и бързоходни плавателни средства;
6. средства за комуникация;
7. защитни и специализирани средства, оборудване и въоръжение.
Чл. 10. (1) Електронните и техническите средства се въвеждат в дейностите по наблюдение на границата със заповед на директора на ГДГП и се използват в зависимост от оперативната обстановка и съобразно техническите им параметри по решение на директора на РДГП/началника на ГПУ или БГПК.
(2) По своето предназначение и тактико-технически характеристики електронните и техническите средства са:
1. системи за видеонаблюдение;
2. радиолокационни средства;
3. периметрови сигнално-охранителни системи;
4. технически средства за дневно и нощно наблюдение;
5. технически средства за проверка на документи, лица, транспортни средства и товари;
6. осветителни средства;
7. интегрирани и автоматизирани системи за наблюдение.
Чл. 11. Системите за видеонаблюдение, които според начина на използване са стационарни и мобилни, а според вида на използваната техника са CCTV системи, термовизионни системи и съчетание от двата вида, са предназначени за водене на наблюдение на отделни участъци, направления и обекти от държавната граница, граничната зона и зоните на летищата и районите на пристанищата за откриване на нарушители на установения режим и проследяване на действията им, за осигуряване на управлението и организиране на взаимодействието между гранично-полицейските сили.
Чл. 12. Радиолокационните средства за наблюдение на участъци от морската, речната и сухоземната граница са:
1. брегови радиолокационни станции - за извършване на радиолокационно наблюдение на участъци от морската/речната граница, определяне местоположението и проследяване движението на наблюдавани цели; бреговите радиолокационни средства могат да бъдат монтирани на стационарни или в мобилни постове за техническо наблюдение;
2. корабни радиолокационни станции - средство за навигация на гранично-полицейските кораби и водене на радиолокационно наблюдение;
3. наземни радиолокационни станции - за радиолокационно наблюдение на отделни направления от сухоземната граница и граничната зона, определяне местоположението на подвижни цели и тяхната класификация; наземните радиолокационни станции могат да бъдат инсталирани на стационарни и мобилни постове за техническо наблюдение или да бъдат използвани в преносим вариант.
Чл. 13. Периметровите сигнално-охранителни системи - стационарни и преносими, са предназначени да регистрират и сигнализират чрез звукова и/или светлинна сигнализация опитите за преодоляване на наблюдавания периметър.
Чл. 14. Техническите средства за дневно и нощно наблюдение са:
1. ръчни термовизионни камери;
2. прибори за нощно виждане - бинокли за нощно виждане и очила за нощно виждане;
3. бинокли и други прибори за дневно виждане.
Чл. 15. Техническите средства за проверка на документи, лица, транспортни средства и товари (стационарно разположени, мобилно базирани и преносими) се използват от гранично-полицейските наряди за откриване на неистински и преправени документи, издирвани лица и превозни средства, укрити лица и стоки, укрити огнестрелни оръжия, боеприпаси, взривни вещества, наркотици, източници на йонизиращи лъчения, ядрени материали и други стоки с възможна двойна употреба.
Чл. 16. Осветителните средства - стационарни и мобилни прожекторни станции и носими осветителни средства, се използват за осигуряване действията на гранично-полицейските наряди през тъмната част на денонощието, за осветяване на участъци от държавната граница, международните летища, както и за опознаване на цели по река Дунав.
Чл. 17. (1) Интегрираните и автоматизираните системи за наблюдение осигуряват придобиване, систематизиране и архивиране на информация от широк спектър източници (периферни устройства) в реално време с цел осъществяване на високоефективно техническо наблюдение и създаване база данни за анализ и оценка на риска на оперативно и тактическо ниво, като гарантират надеждно централизирано управление на гранично-полицейските сили и средства при изпълнение на задачите по наблюдение на определен участък от държавната граница или зоните на международните летища.
(2) Интегрираните системи за наблюдение (ИСН) се изграждат като четиризвенни структури за техническо наблюдение на големи участъци от държавната граница или зоните на международните летища, управление и комуникация между отделните звена: Национален координационен център (НКЦ), Регионален координационен център (РКЦ), Локални координационни центрове (ЛКЦ) и периферни устройства - периметрови сигнално-охранителни системи, стационарни постове за техническо наблюдение, мобилни постове за техническо наблюдение, кораби, хеликоптери и др.
(3) Автоматизираните системи за наблюдение (АСН) се изграждат като локални системи за техническо наблюдение на сравнително малки участъци от държавната граница или зоните на международните летища, осигуряващи управление и комуникация между ЛКЦ и отделни периферни устройства.
Чл. 18. (1) Инженерните съоръжения - наблюдателни и възпрепятстващи, се изграждат и демонтират със заповед на директора на ГДГП в зависимост от оперативната обстановка и характера на местността.
(2) Наблюдателните съоръжения представляват специални метални конструкции (вишки) за наблюдение на местността и отделни обекти. Те може да се оборудват с технически средства за наблюдение, средства за свръзка, сигнализация и битово обзавеждане, осигуряващи водене на наблюдение от гранично-полицейските наряди.
(3) Възпрепятстващите съоръжения представляват различни видове заграждения и други изкуствени препятствия, поставени или построени на терен в съчетание с естествените препятствия, постоянно изградени и/или временно разположени технически средства с цел забавяне/отклоняване на незаконно преминаващи през държавната граница или в зоните на международните летища лица, пътни превозни средства (ППС) и създаване на условия за тяхното своевременно задържане.
Чл. 19. (1) Хеликоптерите на ГДГП са основно помощно средство с тактически характер, предназначено за осъществяване на въздушно наблюдение, извършване на действия по издирване и спасяване, както и за транспортиране на оперативни сили за обезпечаване наблюдението на границата.
(2) За сигурността на всеки полет отговорност носи командирът на екипажа. Тази отговорност не се делегира на друго лице, независимо от неговата длъжност.
(3) При възникнала конкретна необходимост и след писмен доклад на съответния директор на РДГП хеликоптери и екипажи от СОВН могат да бъдат придавани на пряко подчинение на регионалния директор с писмена заповед на директора на ГДГП. В тези случаи екипажите и хеликоптерите от състава на СОВН изпълняват задачи по въздушно наблюдение от изнесени предни площадки, разположени в непосредствена близост до зоните за опериране.
Чл. 20. (1) Въздушното наблюдение на държавната граница на Република България се осъществява чрез извършване на:
1. неотложни полети поради необходимост от незабавна реакция;
2. полети за подпомагане на ежедневната дейност на структурните звена на регионалните дирекции в рамките на обичайното изпълнение на служебната дейност;
3. полети за засилено наблюдение на участъци, райони и направления по държавната граница от особен оперативен интерес, извършвани на основата на анализи на риска на тактическо и оперативно ниво, както и участие на хеликоптерите в провеждани СПО и други особени ситуации.
(2) Плановото използване на хеликоптерите за нуждите на граничното наблюдение се реализира въз основа на изготвени от РДГП писмени заявки и утвърден от директора на ГДГП обобщен седмичен план-график.
(3) При възникване на непредвидена обстановка, която изисква предприемането на спешни полицейски мерки, хеликоптерите на СОВН могат директно да бъдат заявени от съответните ГПУ и БГПК. Писмената заявка за извършения полет се изготвя впоследствие в рамките на 24 часа чрез оперативно-дежурните части (ОДЧ).
(4) Използването на хеликоптерите се осъществява при постоянно взаимодействие с гранично-полицейските сили и средства по суша и море, съобразно ситуационната картина по държавната граница, наличната инфраструктура, ресурси и географските особености на Република България.
Чл. 21. (1) Служебните кучета - патрулни, специализирани и постови, са помощно средство и се използват в дейността на служителите на ГДГП при практическото осъществяване наблюдението на границата и специфичната охранителна дейност на международните летища.
(2) Използването на служебните кучета за денонощието се планира така, че при всяка възникнала необходимост да бъде възможно осигуряването на служебно куче за изпълнение на възложените задачи. За всеки случай на използване на служебно куче за задържане на лице/лица водачът изготвя докладна записка до началника на ГПУ или МГПГ, в която отразява мястото, срещу кого и при какви обстоятелства е използвал служебното куче, както и какви са резултатите от това.
(3) Водачите на служебни кучета не изпълняват служебните си задължения без зачислените им животни с изключение на случаите по ал. 5.
(4) Специализираните служебни кучета се включват в състава на гранично-полицейските наряди за търсене, откриване и обозначаване на взривни вещества при проверки в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП), предгаровите пространства и обществените зони в районите на международните летища, районите на пристанищата и в дълбочина на граничната зона в зависимост от необходимостта, развитието на оперативната обстановка и наличните сили и средства.
(5) Служебните кучета не се използват за изпълнение на задачи в случаите на:
1. заболяване на кучето или отсъствие на неговия водач;
2. неблагоприятни метеорологични условия (проливни дъждове, ураганни ветрове, снежни виелици и др.);
3. въведени ветеринарни ограничения;
4. температура на въздуха, по-ниска от -10°С и по-висока от +30°С, когато работата им е свързана с непрекъснат престой на открито.
(6) При използване на служебно куче се спазват следните основни правила:
1. при придвижване през местността водачът и кучето се движат пред останалия състав на наряда;
2. при извършване на личен обиск на задържано лице водачът и служебното куче се разполагат за охрана на разстояние 2 - 3 метра от задържания;
3. при съпровождане на задържани лица водачът и кучето се движат отзад или от страната, от която е възможно отклоняване или опит за бягство на лицата;
4. по време на патрулиране служебното куче се води на къс повод и без намордник; по преценка на водача то може да се движи и свободно, а на обществени места да му се поставя намордник, като водачът е длъжен да следи непрекъснато поведението му;
5. при задържане на лице, в случаите на оказана съпротива или при опит за бягство, водачът може да освободи служебното куче от нашийника и повода, ако действията по задържането не могат да бъдат осъществени по друг начин; служебното куче се освобождава само след отправено устно предупреждение към правонарушителите от страна на водача;
6. в случай че служебното куче е наранило задържаното лице, водачът е длъжен незабавно да окаже първа помощ на пострадалия.
(7) Началниците на ГПУ, ГКПП, Групите за охрана на държавната граница (ГОДГ), МГПГ/Мобилните гранично-полицейски взводове (МГПВ), началниците на сектори "Охрана на държавната граница" (СОДГ) в РДГП, сектор "Летищна сигурност - Аерогара София" (СЛС АС) при РДГП - Аерогари, и ГЛС носят отговорност за организацията по правилното настаняване (в служебни и домашни условия), ежедневното обслужване, пред- и следкурсовото обучение, провеждането на тренировъчните занятия, използването, храненето и транспортирането (в служебни и лични ППС) на служебните кучета при или по повод изпълнение на служебни задачи.
(8) Водачите на служебни кучета отговарят за цялостната дейност, свързана с отглеждането, подготовката и използването на зачислените им кучета.
Чл. 22. (1) Автомобилите, мотоциклетите и другата високопроходима техника се използват за:
1. непосредствено изпълнение на служебни задачи от подвижните ГПН;
2. транспортиране на служителите до и от мястото за изпълнение на гранично-полицейския наряд;
3. осигуряване изпълнението на други задачи, свързани с наблюдението на границата и специфичната охранителна дейност в зоните на международните летища.
(2) Забранява се използването на служебните автомобили за изпълнение на дейности, различни от възложените на служителите служебни задачи.
Чл. 23. (1) Гранично-полицейският кораб (ГПК) е тактическа плавателна единица за наблюдение на морската и речната граница, контрол за спазване на правилата за мирно преминаване, спиране и пребиваване в морските пространства и българската част на река Дунав и за защита на суверенните права и юрисдикцията на Република България в прилежащата зона и изключителната икономическа зона.
(2) Гранично-полицейският кораб е комплектован с щатен екипаж, носи гранично-полицейски флаг и вимпел, има отличителни знаци, надписи и оборудване за зрителна и звукова сигнализация.
(3) Гранично-полицейският кораб се използва при изпълнение на задачи по:
1. търсене, преследване, спиране, проверка и задържане на български и чуждестранни невоенни кораби и плавателни средства, които нарушават режима на движение през морската или речната държавна граница;
2. задържане на лица, извършители на престъпления, които попадат под наказателната юрисдикция на Република България, които пребивават на борда на чуждестранни невоенни кораби и плавателни средства, намиращи се в пристанищата, вътрешните морски води, териториалното море и вътрешните водни пътища;
3. водене на техническо и визуално наблюдение за опознаване на корабите, намиращи се в морските пространства, вътрешните водни пътища, акваторията на българските пристанища, рейдовете и котвените стоянки;
4. съпровождане и наблюдение на плавателни средства, за които има конкретни данни за подготовка за извършване на противозаконна дейност, както и при необходимост;
5. осъществяване на принудителни действия спрямо кораби и плавателни средства, включително и употребата на оръжие, в предвидените от закона случаи;
6. транспортиране на гранично-полицейските наряди и други полицейски сили по море и река, стоварването им на брега, включително и на островите във вътрешните морски води и по река Дунав, или прехвърлянето им на борда на кораби.
(4) Ползването на ГПК за изпълнението на задачите по ал. 3 се осъществява самостоятелно или съвместно с други гранично-полицейски кораби, брегови сили, хеликоптери от състава на СОВН, кораби и летателни средства на държавните органи с контролни функции в морските пространства и вътрешните водни пътища.
Чл. 24. (1) За осигуряване управлението на структурните звена на ГДГП, гранично-полицейските наряди и организирането на тяхното взаимодействие се използват щатно осигурените средства за комуникация.
(2) Радиосредствата са основен вид връзка с гранично-полицейските наряди.
(3) Разговорите по радиосредствата, с изключение на тези от ТЕТРА мрежата на МВР, се осъществяват с кодирани наименования на гранично-полицейските звена, длъжностните лица и действията на нарядите.
Чл. 25. Защитни и специализирани средства - противокуршумни жилетки (включително с положителна плавателност), каски, щитове, протектори, ръкавици, антифони, очила, водолазна екипировка и други, се използват за предпазване на живота и здравето на граничните полицаи при изпълнение на служебните им задължения.
Чл. 26. Зачисленото оръжие - пистолети, картечни пистолети, автомати, гладкоцевни пушки-помпи, снайперски пушки, картечници, ръчни гранатомети, бордови картечници, артилерийски установки и други, служи за респектиране и поразяване на установени извършители на престъпления и се използва само когато е абсолютно необходимо съгласно предвидените в ЗМВР случаи.
Глава трета.
ГРАНИЧНО-ПОЛИЦЕЙСКИ НАРЯДИ
Раздел I.
Определение и видове гранично-полицейски наряди
Чл. 27. (1) Гранично-полицейски наряд (ГПН) е един или повече служители, назначени за изпълнение на гранично-полицейски задачи в район от зоната за отговорност на съответната структура.
(2) Когато ГПН е в състав от двама или повече служители, се определя старши на наряда.
(3) Старшият на ГПН е отговорен за организацията на служебната дейност и стриктното изпълнение на поставените задачи, както и за опазването на живота и здравето на служителите и служебните кучета от наряда, за правилната експлоатация и съхранението на използваните технически и електронни средства, автомобилната, корабната и летателната техника.
(4) Всеки от служителите в състава на наряда (екипажа на ГПК и хеликоптер) носи отговорност за изпълнението на поставените му задачи.
(5) Не се допуска определяне за самостоятелно изпълнение на задачи по наблюдение на границата или специфичната охранителна дейност в зоните на международните летища на служители, които са назначени като стажанти или не са преминали първоначална професионална подготовка.
Чл. 28. (1) Служителите от ГПН са подчинени на прекия си началник, както и на по-висшестоящите началници при спазване на йерархичния ред.
(2) Съставът на наряда е длъжен да изпълнява разпорежданията на съответния инструктиращ служител и на оперативните дежурни в ГПУ/БГПК и РДГП, касаещи организацията и изпълнението на поставените задачи.
Чл. 29. (1) В зависимост от състава ГПН са:
1. самостоятелни - в състава на които са включени само служители от ГДГП;
2. съвместни - в състава на които са включени служители на ГДГП и служители по чл. 8, ал. 1 и 2.
(2) В рамките на гранично-полицейското сътрудничество и съгласно подписани двустранни споразумения със съседни държави се излъчват смесени патрули за изпълнение на съвместни задачи по контрола на общите държавни граници.
Чл. 30. В зависимост от зоната за обслужване ГПН са:
1. основни - които след извършен анализ са преценени като задължителни за ежедневно осигуряване на определено рисково направление или зона в определено време или през цялото денонощие;
2. допълващи - които се излъчват периодично за осигуряване на останалия участък от зоната за отговорност и имат спомагателни функции.
Чл. 31. В зависимост от способа за изпълнение на ГПН те могат да бъдат мобилни или стационарни.
Чл. 32. (1) В зависимост от спецификата на изпълняваните задачи се определят следните видове ГПН:
1. патрул;
2. пост;
3. контролно-пропускателен пункт;
4. оперативно-издирвателна група;
5. група за придружаване;
6. група за блокиране;
7. мобилна група за контрол и наблюдение;
8. секретен наряд;
9. кордон;
10. водолазна група;
11. група за бордови контрол;
12. конвой;
13. резерв.
(2) За наблюдението на морската и речната държавна граница, контрола за спазването на граничния режим и на правилата за мирно преминаване, спиране и пребиваване в морските пространства и вътрешните водни пътища и за защита на суверенните права и юрисдикцията на Република България в прилежащата зона и изключителната икономическа зона се определят следните видове дейности с гранично-полицейски кораби:
1. патрулиране;
2. наблюдение;
3. обследване;
4. проследяване;
5. проверка;
6. съпровождане.
Раздел II.
Състав и задачи на гранично-полицейските наряди
Чл. 33. (1) "Патрул" е подвижен ГПН в състав от двама или повече служители, изпълняващ възложените задачи чрез обхождане, плаване или облитане на определен маршрут и оглед на отделни участъци и обекти.
(2) В зависимост от средствата за придвижване патрулите могат да бъдат:
1. без превозно средство - пеши патрули;
2. на автомобили - автопатрули;
3. на мотоциклети - мотопатрули;
4. на велосипеди - велопатрули;
5. на граничен полицейски кораб - патрул на ГПК;
6. на бързоходно плавателно средство - патрул на бързоходно плавателно средство;
7. на хеликоптер - патрул за въздушно наблюдение;
8. на друга високопроходима техника - високопроходим патрул.
(3) Инструктажът на патрула се извършва чрез:
1. поставяне на обща задача за осъществяване на служебната дейност в указана територия, район или направление за определен период от време (основен модел за инструктаж на патрула); по този модел на старшия на патрула се възлага самостоятелно да организира действията на наряда относно определяне маршрута за движение, способите за изпълнение, часовото време и установъчните пунктове за изпълнение на службата;
2. отдаване на разпореждане за патрулиране по точно определен маршрут или патрулен участък с разпоредени конкретни установъчни пунктове и часови интервали за изпълнение на поставените задачи (допълващ модел за инструктаж на патрула); този модел може да бъде прилаган при получаване на предварителни данни за подготвящо се или извършено престъпление в зоните за отговорност или при подготовката и провеждането на СПО.
(4) Маршрут на патрула е определеният за наряда път за движение и прилежащата към него местност.
(5) Маршрутът, установъчните пунктове и редът за изпълнение на задачите се определят от старшия на патрула или инструктиращия служител, като се вземат предвид географските особености на терена, сезона, времето от денонощието и спецификата на района по отношение на криминогенната обстановка.
(6) Патрулният участък е територията на два или повече съседни маршрута, които могат да бъдат обхождани по ред, определен от старшия на ГПН в зависимост от поставената на инструктажа обща задача или по отдаденото разпореждане.
Чл. 34. (1) Патрулът изпълнява поставената обща задача чрез придвижване от един удобен пункт за наблюдение към друг по маршрут, ред и време, определени от старшия на наряда, или като стриктно изпълнява отдаденото разпореждане за патрулиране по точно определен маршрут или патрулен участък.
(2) Периодично, както и винаги при преместване от един пункт на друг или при изменение на обстановката, патрулът уведомява оперативния дежурен в ГПУ, а екипажът на патрулиращия ГПК уведомява оперативния дежурен на БГПК/РДГП.
(3) Патрулът, извършващ проверка на граничните знаци, е длъжен да:
1. не преминава на съседна територия освен в случаите, когато това е предвидено в договор със съседната държава;
2. оглежда граничния знак за наличието на евентуални повреди, нерегламентирани надписи и др., като обръща внимание на номера му;
3. докладва незабавно в ОДЧ на ГПУ по установения ред за открити повреди или преместване на граничен знак и изпълнява получените разпореждания.
(4) Патрулът, определен за контрол в зоните на пристанищата и/или на бреговата ивица, е длъжен да:
1. знае разположението на пристанищата и водните бази, режима за плаване във вътрешните морски води, териториалното море и вътрешните водни пътища;
2. има точни данни за броя на плавателните средства, намиращи се в пристанищата и водните бази;
3. знае дислокацията на корабите и техническите средства на другите държавни органи с контролни правомощия и реда за взаимодействие с тях;
4. знае удобните подходи и местата за незаконно качване и слизане на хора и извършване на контрабанда;
5. познава хидрографските особености на участъка за наблюдение, крайбрежието, удобните пунктове за водене на техническо и визуално наблюдение;
6. се информира за хидрометеорологичната обстановка и да води наблюдение за откриване на бедстващи хора, плавателни и летателни средства;
7. докладва незабавно на съответното длъжностно лице при разкриване на незаконно пребиваване в зоните на пристанищата на лица или плавателни средства, предаване и приемане на предмети от и на борда на кораби в задгранично плаване, нарушаване на установения ред за местно плаване на яхти, риболовни кораби и плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, както и за друга незаконна дейност в акваторията на пристанищата и по бреговата ивица;
8. поддържа връзка с оперативния дежурен на ГПУ, БГПК, екипажа на най-близкия ГПК, служителя от стационарния пост за техническо наблюдение, дежурния екип в ЛКЦ и другите сили и да взаимодейства с тях при случаи на задържане на лица или плавателни средства.
(5) Патрулът, определен за обезпечаване сигурността в районите на международните летища, е длъжен да:
1. знае и познава местонахождението и предназначението на обектите от критичната инфраструктура в охранявания район;
2. знае и познава уязвимите места в района на обслужваната територия;
3. следи и своевременно да докладва на оперативния дежурен при ГПУ/РДГП за забелязани съмнителни лица и ППС в обществените зони на летището, както и за всички други случаи, касаещи сигурността на пътниците, полетите и охраняваните райони;
4. поддържа постоянна връзка с оперативния дежурен на ГПУ, съседните наряди, служителите от службата за сигурност на летището и дежурния екип в центъра за видеонаблюдение;
5. знае разположението и състава на съседните ГПН и постовете на службата за сигурност на летището;
6. знае и непрекъснато да се информира за разписанието на полетите, времето за излитане и кацане, маршрутите за движение на перонните транспортни средства, пътеките за рулиране на въздухоплавателните средства, номерата и разположението на самолетните стоянки, както и правилата за движение по перона.
(6) Патрулът за проверка или придружаване на подвижни железопътни състави се определя за самостоятелно или съвместно с други структури на МВР изпълнение на задачи по своевременно разкриване и предотвратяване на престъпления и правонарушения, свързани с граничния режим в движещи се или спрели в районите на гари, спирки или на други места влакови композиции.
(7) Патрулът за проверка на ГПН се определя за извършване на контрол по изпълнението на задачите от нарядите. По изключение съставът на този патрул може да бъде от един служител. За старши на патрула не може да се определя служител на длъжност, по-ниска от "командир на отделение". При придвижването си към мястото на проверката и обратно служителите изпълняват общите задължения на патрула съгласно ал. 1 и 2.
Чл. 35. (1) При пристигането в определения район, пункт или маршрут и при всяка промяна на местоположението си патрулът докладва на оперативния дежурен в ГПУ/БГПК/РДГП, извършва обзорна обиколка на района и пристъпва към изпълнение на конкретно поставените задачи.
(2) При преместване от един установъчен пункт на друг нарядът се движи със скорост и по начин, позволяващи нормално наблюдение на прилежащата територия.
(3) При изпълнение на службата от ГПН, използващи ППС, кораби и хеликоптери, се забранява:
1. превозването на лица и товари, несвързани с изпълнението на наряда;
2. оставянето на ППС без наблюдение;
3. нарушаването на правилата за радиообмен и самоволното изключване на радиосредствата по време на изпълнение на наряда;
4. преотстъпване управлението на ППС на служители или на трети лица, които нямат право да ги управляват.
(4) Авто-мотопатрулът, изпълняващ задачи по републиканската пътна мрежа в дълбочина на граничната зона или в зоните на международните летища и пристанищата, извършва проверки на лица и ППС на случаен принцип, основан на сведените по време на инструктажа заплахи и рискови профили.
Чл. 36. (1) "Патрул за въздушно наблюдение" е специфичен ГПН, който се определя за наблюдение на обширни участъци от граничната зона и териториалното море.
(2) Патрулът за въздушно наблюдение изпълнява конкретно поставени летателни задачи и осъществява въздушно наблюдение по определен маршрут или в патрулна зона, със или без кацане на площадка.
(3) Действията на въздушния патрул се ръководят от служител на звеното - заявител на полета, който поема функцията на тактически водач на борда на въздухоплавателното средство и осъществява взаимодействието с ГПН на терен.
(4) В отделни случаи, при необходимост от осъществяване на незабавен полет, се допуска неговото изпълнение без тактически водач на борда.
(5) По време на полета длъжностните лица в рамките на своята компетентност са длъжни да предприемат всички необходими мерки за недопускане на аварии и произшествия.
(6) За гарантиране безопасността на полета и предотвратяване на аварийни ситуации решенията и указанията на командира на екипажа не могат да бъдат обсъждани или отменяни от друг служител на борда независимо от неговия ранг или заемана длъжност.
Чл. 37. (1) "Пост" е ГПН в състав от един или повече служители за наблюдение и охрана на район или обект (летища, пристанища, кейове, автомобилни пътища, железопътни линии, сгради, превозни средства, лица и др.) от зоната за отговорност на съответната РДГП за своевременно разкриване и предотвратяване на престъпления и правонарушения.
(2) На всеки пост се определя център и граници. Центърът на поста се определя на мястото, откъдето най-добре може да се наблюдава и охранява районът или обектът.
(3) Постовете могат да бъдат мобилни и стационарни:
1. мобилен е постът, на който се определят няколко пункта за изпълнение на задачи чрез последователно придвижване;
2. стационарен е постът, който изпълнява задачи на един пункт.
(4) Според предназначението си постовете са:
1. пост за охрана на обект;
2. пост за наблюдение.
Чл. 38. (1) "Пост за охрана на обект" е ГПН за охрана на административните райони и сгради и контрол по спазването на установения пропускателен режим и обществения ред в тях, охрана на лица, транспортни и плавателни средства, доказателства, местопроизшествия, специални товари, други райони и обекти.
(2) Постът за охрана на обект е длъжен да:
1. охранява обекта и да не допуска нерегламентирано проникване в района на поста;
2. охранява заключените и запечатаните/пломбираните обекти или помещения и да проверява при приемане и сдаване на поста изправността и наличието на пломбите и ключалките;
3. осъществява контрол за спазването на установения със заповед на съответния директор/началник пропускателен режим в района на поста;
4. обхожда периодично района през нощта, като обръща особено внимание на скритите подстъпи, а през деня да осъществява пропускателния режим в района на поста или да изпълнява пост за наблюдение;
5. не допуска до охранявания обект други лица освен определените с писмено разпореждане на директора на РДГП/началника на ГПУ/БГПК/СОВН;
6. не напуска поста, докато не бъде сменен или снет;
7. наблюдава прилежащата към обекта територия и да докладва незабавно за всичко, което застрашава неговата цялост и сигурност;
8. установява самоличността на лицата и причините за пребиваването им в границите на охранявания обект, като при невъзможност да установи това ги задържа при условията и по реда на ЗМВР;
9. изпълнява и други специфични задачи, поставени по време на инструктажа и пряко свързани с особеностите на охранявания район или обект.
Чл. 39. (1) "Пост за наблюдение" се определя за наблюдение на участък от границата, зоните на международните летища или конкретен обект с цел откриване на лица, подготвящи или извършили престъпления, превозни, плавателни или въздухоплавателни средства, както и за проследяване действията на извършителите, за осъществяване управлението и координацията на гранично-полицейските сили при тяхното задържане и за събиране на друга информация по оперативната обстановка.
(2) Наблюдението може да се осъществява от:
1. необорудвани пунктове от местността или от стационарно изградени на местността инженерни съоръжения (метални вишки);
2. стационарно изградени на местността пунктове, оборудвани със системи за видеонаблюдение и/или радиолокационни средства;
3. специално оборудвани със системи за видеонаблюдение и/или радиолокационни средства автомобили, гранично-полицейски кораби и хеликоптери.
Чл. 40. На поста за наблюдение трябва да има:
1. схема (карта) на участъка (зоната) за наблюдение;
2. технически средства за наблюдение;
3. дневник за приемане и сдаване на поста и стационарно инсталираните технически средства за наблюдение - за стационарно оборудваните постове;
4. правила за работа и мерки за безопасност с техническите средства - за стационарно оборудваните постове;
5. график за работата на радиолокационната станция - за постове, оборудвани с радиолокационни станции;
6. образци на държавните знамена на чуждестранните невоенни кораби, таблица със силуети и светлини на невоенните кораби, прибори за хидрометеорологично наблюдение и таблица със сигнали за бедствие - за постовете, осъществяващи наблюдение на участъци от морската и речната държавна граница.
Чл. 41. Съставът от поста за наблюдение докладва незабавно на служителя, осъществяващ ръководството на наряда, или на оперативния дежурен в ГПУ за:
1. всички признаци за подготовка или извършване на престъпления в наблюдаваните зони и участъци;
2. подозрителни сигнали, събития, лица, ППС и плавателни средства;
3. стрелба в близост до държавната граница;
4. опити да бъдат унищожени, повредени или преместени гранични знаци;
5. нарушаване на въздушното пространство от въздухоплавателни средства;
6. възникнали бедствия в наблюдавания участък;
7. наблюдавани други обекти и признаци, имащи отношение към изпълняваните задачи от наряда.
Чл. 42. (1) Операторите на системите за видеонаблюдение, на радиолокационните станции, на интегрираните и автоматизираните системи за наблюдение в ЛКЦ са длъжни да:
1. познават обслужвания район и да извършват непрекъснато наблюдение на определения им участък;
2. знаят определените позиции за наблюдение, реда за тяхната смяна, времето за започване и завършване на работата - за операторите от мобилните и стационарните постове за техническо наблюдение;
3. извършват търсене, откриване, опознаване, класификация и следене на обектите, като използват най-ефективно възможностите на техническото средство за наблюдение;
4. събират и анализират информацията от наблюдението и постъпващите други сведения, свързани с оперативната обстановка;
5. докладват по установения ред, като дават пълни и точни данни за наблюдаваните обекти (цели) и събития;
6. знаят местоположението на съседните наряди, в това число и тези от взаимодействащите структури, и да осъществяват обмен на информация за обстановката с тях.
(2) При откриване на признаци за подготовка или извършване на престъпление в наблюдавания район освен задълженията по ал. 1 операторът на термовизионна система или операторът на средства за наблюдение от състава на интегрирана и автоматизирана система за наблюдение е длъжен да:
1. започне видеозапис - за оператора на термовизионна система;
2. докладва на старшия на наряда/старшия служител или оперативния дежурен в РДГП/ГПУ;
3. уведоми съседните наряди и организира взаимодействието с тях;
4. насочва действията на силите и средствата, определени за издирване и задържане на извършителите на установените престъпления;
5. приключи записа след разрешение на служителя, осъществяващ ръководството на наряда (мероприятията по издирването), или на оперативния дежурен в ГПУ - за оператора на термовизионна система.
Чл. 43. (1) "Контролно-пропускателeн пункт" е ГПН в състав от двама или повече служители за осъществяване на контрол за спазването на режима за движение през границата, контрол и ограничаване на движението на лица и ППС в зоните на международните летища, пристанищата, определен район или обект.
(2) При разполагане на контролно-пропускателни пунктове на пътищата от републиканската мрежа местата за изпълнение на наряда се съобразяват с особеностите на пътя (наличие на прави участъци и уширения на пътя), конкретните метеорологични условия (дъжд, сняг, лед и мъгла), като съставът на наряда задължително се оборудва със светлоотразителни жилетки, а при необходимост обозначава разположението на поста с пътни знаци и маркировка.
(3) С цел опазване живота и здравето на служителите през тъмната част от денонощието нарядите КПП се разполагат на добре осветени и видими участъци от пътното платно.
(4) Спирането на ППС за извършване на проверка се осъществява задължително от екип в състав не по-малко от двама служители и се извършва на случаен принцип или систематично - на основание на сведените по време на инструктажа заплахи и рискови профили или получена допълнителна информация.
Чл. 44. (1) "Оперативно-издирвателна група" е ГПН, изпълняващ задачи по издирване и задържане на извършители на престъпления, укриващи се лица, издирвани лица и транспортни средства, вещи - предмет на извършени престъпления, откриване на пострадали или загубили се лица.
(2) За старши на гранично-полицейския наряд по ал. 1 по възможност се назначава полицейски инспектор или командир на отделение, който ръководи действията на служителите.
(3) Съставът на наряда се определя от началника на ГПУ/ГОДГ/ГЛС/МГПГ съобразно наличните сили и средства, като в него могат да бъдат включени оперативен работник, водач на служебно куче и други служители.
(4) Действията на служителите от наряда започват от изходния пункт, определен в инструктажа. Старшият на групата уточнява реда за движение, поставя задачи на останалия състав от групата и съобщава сигналите за връзка.
(5) Оперативно-издирвателната група изпълнява задачите си самостоятелно или във взаимодействие с други ГПН или наряди и екипи от други структури на МВР.
Чл. 45. (1) "Група за придружаване" е ГПН, изпълняващ задачи по приемане, придружаване, отвеждане/довеждане, съпровождане и предаване на извършители на нарушения и престъпления и на други лица, предаване на лица, извършили нарушения или престъпления, или други лица, за които няма основание да бъдат конвоирани, както и на лица с наложени принудителни административни мерки от/на други структури на МВР или други държавни органи, на компетентни органи на други държави в съответствие със закона и с международните договори, по които Република България е страна.
(2) Съставът на групата за придружаване, средствата за придвижване и усилване и редът за изпълнение на задачите се определят с писмена заповед на директора на РДГП/началника на ГПУ или упълномощени от тях служители с полицейски правомощия.
Чл. 46. (1) "Група за блокиране" е ГПН, изпълняващ задачи по преграждане/блокиране на определено направление или район в случаи на издирване и задържане на лица, за които има данни, че са извършили престъпление.
(2) Необходимите за изпълнение на възложените задачи технически и помощни средства се определят от началника, определил състава на групата за блокиране, като се отчитат дължината и релефните особености на направлението (района) за преграждане/блокиране.
(3) За старши на наряда по възможност се назначава полицейски инспектор или командир на отделение.
(4) В зависимост от получената задача и характера на местността групата за блокиране